EZT 14WE „Halny”
Dane techniczne pojazdów typu
14WE „Halny”, eksploatowanych przez SKM (numery operacyjne 107-108).
Dane ogólne
- Projekt: 2004, Energocontrol Kraków,
- Producent: Newag SA w Nowym Sączu (d. ZNTK Nowy Sącz SA) rok założenia 1876,
- Układ: wagon rozrządczy 410B + wagon silnikowy 309B + wagon sterowniczy 410B,
- Wagony połączone miechami– wewnętrznym i zewnętrznym, co zapewnia zachowanie izolacji cieplnej i dźwiękowej – w jedną przestrzeń,
- Instalacje zrekonstruowane wg schematów EN57 przy użyciu nowych urządzeń: manipulatorów, styczników, przełączników, tablic pneumatycznych.
Parametry podstawowe
- Prędkość maksymalna 110 km/h,
- Przyspieszenie przy obciążeniu maksymalnym do prędkości 50 km/h 0.5 m/s²,
- Przyspieszenie 0 – 100 km/h bez obciążenia 85 sekund,
- Opóźnienie hamowania 0,8 m/s²,
Średnie zużycie energii elektrycznej przez pojazd na trasie Warszawa Zachodnia – Warszawa Falenica dla przejazdu w czasie 48 minut, w zależności od obciążenia pojazdu i temperatury zewnętrznej 6,75 – 9,00 kWh/km,
- Średnie zużycie energii elektrycznej przez pojazd na trasie Warszawa Rembertów – Warszawa Centralna – Pruszków dla czasu przejazdu 41 minut, bez obciążenia 5,36 kWh/km,
- Masa własna 132,6 t,
- Długość 68,4 m,
- Maksymalny nacisk na tor 185 kN,
- Sterownie wielokrotne.
Parametry napędu
- Napięcie zasilania 3000 V DC,
- Odbierak prądu DSA 200-PKP,
- Parametry silnika trakcyjnego: szeregowy prądu stałego LKf 450, 3000/2 V, 955 obr/min, silniki po regeneracji,
- Układ osi 2’2’+Bo’Bo”+2’2”,
- Moc ciągła silnika trakcyjnego 145 kW,
- Moc godzinna silnika trakcyjnego 185 kW,
- Liczba silników trakcyjnych 4,
- Zawieszenie silników – za nos.
Nadwozie
- Przystosowane do obsługiwania przystanków z peronami o wysokości ponad poziom główki szyny 760 – 1060 mm, wyposażone w jeden stopień oświetlany po otwarciu, w związku z dużym rozrzutem wysokości peronów na przystankach. W przedsionkach czołowych dodatkowe stopnie służbowe dla wsiadania obsługi z poziomu gruntu oraz ewentualnej ewakuacji pasażerów,
- Wykładziny wnętrza z kształtek z tworzyw sztucznych,
- Okna uchylne zabezpieczone zamkami przy działającej klimatyzacji,
- Ilość drzwi – 12 (6 na stronę),
- Drzwi odskokowo-przesuwne otwierane przełącznikami sensorowymi i zabezpieczone czujnikami i fotokomórką przed ściśnięciem,
- Wejście do kabiny maszynisty przez przedział pasażerski,
- Ostoja spawana – fabrycznie nowa,
- Szkielet z profili otwartych – fabrycznie nowy,
- Poszycie klejone z blach nierdzewnych, aluminiowych i tworzywa sztucznego,
- Poszycie części czołowej z tworzywa sztucznego,
- Szyby czołowe wielowarstwowe z ogrzewaniem w masie,
- Szyby boczne klejone i zespolone,
- Pulpit maszynisty – europejski,
- System poręczy i słupków do trzymania się dla pasażerów,
- Półki bagażowe,
- Szafa niskiego napięcia umieszczona wzdłuż ściany bocznej,
- Połączenie z wózkami: czopy skrętu,
- Sprzęg automatyczny systemu Scharfenberga umieszczony na wysokości wymaganej przez UE (wyżej niż dotychczasowy tabor),
- Miejsc siedzących – 184,
- Miejsc stojących – 255
- Zastosowane materiały spełniają Polską Normę PN-K-02511 marzec 2000 „Tabor kolejowy. Bezpieczeństwo przeciwpożarowe materiałów. Wymagania.”
Urządzenia pomocnicze
- Sprężarka śrubowa napędzana silnikiem asynchronicznym 3×400 V, 50 Hz,
- Przetwornica statyczna,
- Przetwornica klimatyzacji,
- Urządzenie klimatyzacyjne,
- Elektroniczny rejestrator zdarzeń i parametrów pracy pojazdu,
- Licznik energii elektrycznej EM4T,
- Monitoring CCTV z rejestracją,
- System kasownikowy Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie,
- Wyświetlacze elektroniczne,
- Zapowiadanie automatyczne przystanków,
- Instalacja łączności pasażer – maszynista,
- Komputer sterujący, integrujący elektroniczne systemy pojazdu,
- Windy dla niepełnosprawnych,
- Oświetlenie jarzeniowe,
- Reflektory halogenowe.
Podwozie
- Wózki typu 36AN i 23 MN (zmodernizowane wózki od ezt EN57),
- Usprężynowanie – I stopnia – sprężyny metalowo-gumowe; II stopnia – sprężyny śrubowe,
- Amortyzatory – hydrauliczne,
- Zestawy kołowe – obręczowe,
- Średnica kół tocznych – 940 mm,
- Średnica kół napędowych – 1000 mm,
- Minimalny promień toru – 80 m (na torach technicznych dla nieobciążonego pojazdu przy prędkości 10 km/h),
- Instalacja hamulcowa – SAB-Wabco, Instytut Pojazdów Szynowych,
- Hamulec mechaniczny klockowy,
- Hamulec ręczny – śrubowy na jeden wózek.
- Pojazd posiada świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego nr T/2007/0136, wydane przez Urząd Transportu Kolejowego.
Rafał Wodzicki i Piotr Zagozdon, sierpień 2007 r.